Els Juliols 2021

Vegetarianisme. Una alimentació saludable, satisfactòria, segura, social i sostenible

El vegetarianisme és l'alimentació tradicional d'àmbits geogràfics i cultural-religiosos molt concrets, que s'ha expandit a la nostra societat i ha generat noves formes d'entendre'l. Les estadístiques reflecteixen el progressiu augment de la població vegetariana i la reducció del consum d'aliments d'origen animal en un terç de la població espanyola.

En aquest curs presentem proves científiques recents sobre els aspectes saludables d'aquest tipus d'alimentació en la prevenció i el tractament d'algunes de les principals malalties d'alta prevalença: sobreprès i obesitat, diabetis de tipus II, malalties cardiovasculars i patologies neurodegeneratives relacionades amb l'envelliment. A més, veurem que el vegetarianisme es pot abordar de forma creativa amb presentacions culinàries atractives i plenament satisfactòries.

D'altra banda, analitzarem l'aportació del vegetarianisme a l'actual necessitat sanitària i social de tenir una alimentació segura. El vegetarianisme pot contribuir a produir profundes transformacions en la societat, cada vegada més preocupada per la sostenibilitat mediambiental del planeta, que es veu afectada per l'activitat humana. Atès que la producció, l'elaboració, la distribució i el consum d'aliments continuen tenint un gran impacte, és oportú analitzar com l'alimentació vegetariana hi repercuteix, a diferència d'altres tipus d'alimentació.

Aquest curs ofereix una immersió àmplia i completa en el que suposa el vegetarianisme actualment i és una oportunitat per reflexionar sobre aspectes relatius a la millora de la salut personal, pública i del planeta.

1. Tipus de vegetarianisme
2. Contextos històrics i socials que van donar lloc al vegetarianisme
3. El vegetarianisme com a eina de transformació social
4. Aspectes fisicofisiològics, antropologicosocials i econòmics relacionats amb el vegetarianisme
5. El paper del vegetarianisme en la morbiditat, la mortalitat i la longevitat
6. El paper clau dels llegums i la fruita seca en el vegetarianisme
7. Influència del vegetarianisme en les transformacions actuals de la cuina i la restauració
8. Principals consideracions de seguretat alimentària relacionades amb els aliments més característics d'una alimentació vegetariana
9. Eficiència energètica, sostenibilitat i benestar animal
10. Impacte mediambiental de la producció de diversos tipus d'aliments

Juan José Moreno Aznárez, membre del Departament de Nutrició, Ciències de l'Alimentació i Gastronomia de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l'Alimentació de la Universitat de Barcelona i investigador de l'Institut de Recerca en Nutrició i Seguretat Alimentària de la mateixa universitat

Nerea Becerra Tomás, investigadora al Departament of Epidemology and Biostatistics a l'School of Públic Health at Imperial College London

Fernando Martínez-Conde Revuelta, professor de cuina, escriptor gastronòmic i cuiner

Margalida Mulet Pascual, antropòloga, investigadora i col·laboradora a l'Observatori de l'Alimentació ODELA i l'Institut de Recerca en Nutrició i Seguretat Alimentària de la Universitat de Barcelona i professora a l'ADEMA-UIB

• Període de preu reduït – (fins al 21 de maig de 2021)
    — Públic general: 182.00€
    — Col·lectius amb descompte: 157.00€

• Període de preu no reduït – (a partir del 22 de maig de 2021)
    — Públic general: 204.00€
    — Col·lectius amb descompte: 177.00€

• Subscriptors del TRESC (TR3SC9UB)

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dilluns 3 de maig de 2021 i finalitza 5 dies abans de l’inici del curs escollit.

El trastorn de l'espectre autista o autisme

Duració: 8 hores    Llengua:
Dates: 05/07/2021 - 08/07/2021
Horari: de 12 a 14 hores

Abordatge dels trastorns de la conducta alimentària en persones amb antecedents d'autòlisi

Duració: 8 hores    Llengua:
Dates: 08/07/2021 - 15/07/2021
Horari: de 9.30 a 14 hores