Els Juliols 2021

Textos de l'antic Egipte: anatomia d'una civilització

L’any 1989, l’antropòleg, arqueòleg i egiptòleg Barry Kemp va publicar l’influent i brillant estudi Ancient Egypt: Anatomy of a Civilization, sobre l’antiga cultura del Nil des de la constitució i evolució política de l’Estat faraònic. En aquest curs adoptem la segona part del seu títol per acostar-nos a l’antic Egipte, però no des de la petjada arqueològica (la runa com a text) com feia Kemp sinó des de la ficció literària (el papir com a runa).

Descobrirem una rica tradició de textos (en gran mesura, desconeguda), que ens obligarà a reconsiderar la nostra idea del que és literatura i del paper dels clàssics. Veurem contes meravellosos, poesia amorosa, el gènere de les disputes, profecies apocalíptiques, himnes religiosos, fórmules màgiques, relats mítics, faules...

Els curs s’estructura a partir dels grans relats de la tradició literària egípcia (Les aventures de Sinuhé, els contes del Papir Westcar, L’oasita eloqüent, L’enfrontament entre Horus i Seth, El relat del nàufrag, etc.), de manera que la seva reverberació ens porti a nous textos. Anirem descabdellant, en una pràctica hermenèutica, els elements constitutius de la cultura de l’antic Egipte: les cosmologies, el paper de la reialesa, el comportament social i ètic, l’escriptura jeroglífica, etc.

1. Què entenem per literatura egípcia? Cronologia d'una tradició mil•lenària
2. La constitució del món: el mite de la vaca celeste, les cosmogonies heliopolitana, memfita, latopolitana, hermopolitana i elefantina
3. La reialesa com a baula entre la divinitat i els homes: La disputa entre Horus i Seth, el cicle d'Osiris, la Profecia de Neferty i els Laments d'Ipuur
4. Comportar-se segons Maat. Ideal ètic i social: Les aventures de Sinuhé, L'oasita eloqüent, els dos germans i la disputa de Veritat i Mentida
5. El saber secret dels jeroglífics: el mite de la Llunyana, Setne, Naneferkaptah i el Llibre de Thot, la llegenda d'Isis i Re
6. La irrupció del meravellós. Immanència de la divinitat: els contes del Papir Westcar, El relat del nàufrag i La princesa de Bakhtan
7. La vida transfigurada: el corpus funerari, el Cant de l'arpista i Les aventures de Setne i el seu fill Si-Osiris

Roger Fortea Bastart, llicenciat en Filosofia, màster en Egiptologia i doctorand en Cultures en contacte a la Mediterrània.

• Subscriptors del TRESC (TR3SC9UB)

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dilluns 3 de maig de 2021 i finalitza 5 dies abans de l’inici del curs escollit.

Guerres locals, conflictes globals. Deu enfrontaments armats oblidats que han marcat la contemporaneïtat

Dates: 05/07/2021 - 09/07/2021
Horari: de 16 a 20.30 hores

Arqueologia, bellesa i peces viatgeres