Els Juliols 2021

Signes d'alerta i indicadors del maltractament infantil

En aquest curs, de caràcter teoricopràctic, es donen a conèixer i s'analitzen les situacions de sospita o de certesa de maltractament infantil.

La formació se centra en els signes d'alerta i els indicadors de maltractament en les seves diverses tipologies (maltractament físic, emocional, prenatal, per negligència, d'abús sexual...), que els professionals de diversos àmbits d'actuació (salut, educació, serveis socials, cossos de seguretat, sistema judicial...) i els serveis i professionals que formen part del sistema de protecció a la infància i l'adolescència de Catalunya han d'identificar.

Els signes d'alerta són aquelles circumstàncies o condicions que fan reflexionar el professional sobre les possibles contradiccions o no concordança amb un procés d'accident o de pèrdua de salut de l'infant. La combinació de signes d'alerta amb factors de risc pot ajudar a detectar una possible situació de maltractament. En canvi, els indicadors de maltractament són els fets, les conductes i els símptomes que assenyalen la presència de maltractament infantil.

Es presentaran experiències de bones pràctiques de detecció de maltractament infantil que podran ser útils per aplicar-les a la pròpia activitat professional.

1. Definició de maltractament infantil i marc conceptual
2. Tipologia de maltractaments infantils i estudis a escala internacional, a l'Estat espanyol i a Catalunya
3. Marc legal de l'atenció i la protecció dels infants en situació de maltractament
4. El model ecològic de Jay Belsky sobre l'etiologia del maltractament infantil. Signes d'alerta i indicadors davant les situacions de sospita o de certesa de maltractament infantil. El Simulador del Mòdul de Suport a la Gestió del Risc com a eina de suport per als professionals
5. Detecció del maltractament infantil, i atenció i funcionament des dels centres de desenvolupament infantil i atenció precoç.
6. L'abordatge i l'atenció integral del maltractament infantil des de l'àmbit escolar. Les Comissions Socials als centres escolars.
7. L'abordatge i l'atenció integral del maltractament infantil des de l'àmbit sanitari.
8. Els equips funcionals d'experts i la distribució territorial de l'atenció de la violència sexual i el maltractament als infants
9. L'abordatge i l'atenció integral del maltractament infantil des de l'àmbit de la salut mental.
10. L'abordatge i l'atenció integral del maltractament infantil des dels cossos de seguretat (Mossos d'Esquadra). Els grups d'atenció a la víctima.

Josep Maria Torralba Roselló, treballador social, doctor en Sociologia i professor de la Unitat de Formació i Recerca de Treball Social de la Facultat d'’Educació de la Universitat de Barcelona.

Marta Arranz Montull, doctora en Treball Social per la Universitat de Barcelona, treballadora social al Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç de Les Corts-Sarrià i Sant Martí i professora de la Unitat de Formació i Recerca de Treball Social de la Facultat d’'Educació de la Universitat de Barcelona.

Francisco Javier Ramos del Corral, psicòleg clínic del Centre de Salut Mental Infanto-juvenil (CSMIJ) de Gavà, Fundació Orienta.

Sonia Domènech Grandoso, mossa d'’esquadra membre del Grup d'’Atenció a la Víctima de l'’Àrea Bàsica Policial del Prat de Llobregat.

Cristina Macías Borrás, treballadora social a la Unitat Funcional d’'Abusos al Menor de l'’Hospital Sant Joan de Déu.

• Període de preu reduït – (fins al 21 de maig de 2021)
    — Públic general: 182.00€
    — Col·lectius amb descompte: 157.00€

• Període de preu no reduït – (a partir del 22 de maig de 2021)
    — Públic general: 204.00€
    — Col·lectius amb descompte: 177.00€

• Subscriptors del TRESC (TR3SC9UB)

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dilluns 3 de maig de 2021 i finalitza 5 dies abans de l’inici del curs escollit.

Veus de la diàspora: africología, diversitat, racisme

Duració: 20 hores    Llengua: ES
Dates: 05/07/2021 - 16/07/2021
Horari: de 12 a 14 hores