El període de matrícula per aquesta edició ha finalitzat.

Els Juliols 2022

Rutes literàries: ciutat i patrimoni cultural

«Les geografies literàries es tracen damunt els mapes de la imaginació»
Montserrat Roig

Les ciutats són plenes de geografia literària. Sota els mapes hi ha una cartografia emocional que estructura la nostra memòria personal i col·lectiva, i la literatura hi juga un paper molt important. Ciutat i literatura formen part d'un patrimoni enriquidor perquè la literatura projecta una mirada que amplia, il·lumina, excava i edifica, alhora, l'espai urbà.

Aquest curs es proposa treballar les rutes literàries com un element interessant per al lleure cultural, la docència i la divulgació de coneixements sobre la literatura i la ciutat d'una manera amena i interessant. Metodològicament, està pensant des d'un punt de vista eminentment pràctic on s'alternaran les sessions introductòries a l'aula amb sis rutes literàries per diversos barris de la ciutat, que ens permetran de viatjar en el temps per indrets que han desaparegut o s'han transformat, però que en les pàgines literàries mantenen intacte tot el perfum d'una Barcelona eterna.

1. Relacions entre literatura i ciutat. Tipologia de rutes literàries. Una mirada a l'entorn urbà.
2. Ruta literària "La Rambla de les Lletres"
3. Dues visions poètiques: Joan Salvat-Papasseit vs. Gabriel Ferrater.
4. Ruta "La Barceloneta de Joan Salvat-Papasseit"
5. Ruta "Gabriel Ferrater a Sarrià"
6. Josep Pla, periodisme i apunts de dietari. Una mirada crítica.
7. Ruta "Josep Pla a Barcelona (1913-1919)"
8. La ciutat narrada: de Mercè Rodoreda a Montserrat Roig
9. Ruta "Mercè Rodoreda. Sant Gervasi i Gràcia, vida i novel·les"
10. Ruta "L'Eixample de Montserrat Roig"

Maria Nunes, filòloga i escriptora

Marta Nadal, professora i crítica literària

Ricard Mirabete, poeta, filòleg i crític literari

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dilluns 2 de maig de 2022 i finalitza 5 dies abans de l’inici del curs escollit.