El període de matrícula per aquesta edició ha finalitzat.

Els Juliols 2022

Lluites d'ahir i d'avui. Deu reivindicacions per pensar el present

«La llibertat no baixarà al poble, és el poble qui ha de pujar cap a la llibertat». En temps de crisi i de retallades de drets i llibertats, aquesta frase gravada a la tomba de la filòsofa anarquista Emma Goldman ens recorda que cap dret no s'ha assolit demanant permís, sinó després d'una lluita continuada i no exempta d'entrebancs.

Aquest curs és una aproximació històrica i filosòfica a deu processos de lluita que, per la seva varietat i complexitat, ens permeten reflexionar entorn d'aspectes tan rellevants com el dret a la propietat, la llibertat d'expressió, la tolerància religiosa, el feminisme o l'activisme animalista. Ho farem a través de testimonis originals de l'època i mirant d'extreure'n lliçons per al present, sense caure en l'anacronisme o la simplificació.

1. «La terra és un tresor comú»: resistències al capitalisme agrari a l'Anglaterra del segle XVII
2. «Condemnes sense fonament jurídic»: Christian Thomasius i la condemna de bruixes a l'Alemanya preil·lustrada
3. «Tots els homes són germans?»: l'estigmatització del judaisme a l'Europa il·lustrada
4. «Educar les dones com a éssers humans»: Una vindicació dels drets de la dona (1791) de Mary Wollstonecraft
5. «Temps de sembra»: Rosa Luxemburg i l'agitació per la república
6. «Els bolxevics culturals»: llibertat artística i art degenerat
7. «El teu cos et pertany»: la lluita per la legalització de l'avortament a l'Alemanya d'entreguerres
8. «El lliure comerç de les idees»: llibertat d'expressió als Estats Units d'entreguerres
9. «Cap tradició per sobre de la raó»:activisme en l'àmbit dels animals utilitzats per l'entreteniment
10. «Stop ramaderia intensiva». Fonaments de la lluita animalista i socioambiental contra la ramaderia industrial

David Guerrero, investigador del Departament de Sociologia de la Universitat de Barcelona i membre de la revista «Sin Permiso».

Andrea Pérez, investigadora del Departament de Filosofia i membre del Seminari Filosofia i Gènere de la Universitat de Barcelona.

Guillem Sales Vilalta, investigador del Departament de Filosofia i membre del grup d'investigació Aporia.

Rocío Thovar, investigadora del Departament de Filosofia de la Universitat de Barcelona i membre del grup d'investigació Carenet de la Universitat Oberta de Catalunya.

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dilluns 2 de maig de 2022 i finalitza 5 dies abans de l’inici del curs escollit.