El període de matrícula per aquesta edició ha finalitzat.

Els Juliols 2022

Història social del futbol

Gols, bales i xarxes de resistència

La força dramàtica i mercantil del futbol ha portat aquest esport a tots els racons del planeta. Passar de la injustícia a la reparació i de la decepció a l'alegria en qüestió de segons és part de l'èxit d'aquest joc, que actualment és, sens dubte, la religió laica amb més fidels del món. Es tracta d'un instrument d'empresaris i autoritats per apaivagar lluites obreres i fomentar la identitat nacional, però també d'una eina de resistència d'anarquistes, anticolonialistes i lluitadors en general. El futbol, en definitiva, és un reflex fidel de la societat, fins i tot quan es revela racista, masclista o autoritària, com en els exemples següents.

El 1914, al Brasil, a causa de la prohibició que els afrodescendents assistin a partits oficials o els juguessin, el mulat del Fluminense Carlos Alberto es va blanquejar amb pols d'arròs abans de trepitjar la gespa. El 1942, a la Kíiv ocupada pels nazis, els ucraïnesos del FC Star, malgrat les amenaces perquè no guanyessin, van vèncer el totpoderós Flakelf, integrat per soldats de l'aviació alemanya. Com a represàlia, els vencedors van ser torturats, deportats i, tres, executats. El 2004, la FIFA no va autoritzar que l'Atlético Celaya fitxés Maribel Domínguez, Marigol, perquè era una dona.

En aquest curs, diversos antropòlegs, historiadors i periodistes esportius analitzaran la relació de l'esport rei amb la geopolítica i repassaran l'evolució de les tàctiques esportives, la intrahistòria dels mundials, el desenvolupament del futbol femení, la resistència al mercantilitzat futbol modern i les millors anècdotes dins i fora dels terrenys de joc.

1. Dels motins futbolístics contra la privatització de la terra fins a la fundació dels equips empresa
2. Futbol femení: de la discriminació al reconeixement mundial
3. Futbol soviètic, partits per la independència d'Algèria, St. Pauli i altres clubs compromesos
4. «Evasió o victòria». Fascio, nazis i futbol
5. Més que un club: el Futbol Club Barcelona i altres equips singulars de Catalunya
6. Jogo bonito, identitat nacional i autogestió al Corinthians de Sócrates
7. Guerra Rússia-Ucraïna i altres casos de geopolítica futbolística
8. Mites maleïts. Maradona, Garrincha, Best, Mágico i Tévez
9. Hooligans i barras bravas. Des dels fanàtics de Heisel en la unitat ultra fins a la revolució àrab
10. Mundials, llibres i pel·lícules

Rodrigo Robledal, escriptor especialitzat en moviments socials.

Begoña Villarrubia, periodista de Mundo Deportivo especialitzada en futbol femení i presidenta de l'associació Women in Sport Encouraging (WISE).

Jordi Osúa, doctor en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport per la Universitat de Barcelona i autor del llibre Manuel Vázquez Montalbán. Barça, cultura i esport.

Andrés Antebi Arnó, antropòleg social, codirector de l'Observatori de la Vida Quotidiana i autor de La pelota y la piel. Aproximación a la antropología del fútbol brasilero.

Toni Padilla, responsable d'esports del diari Ara i autor del llibre El historiador en el estadio. Un ensayo sobre la geopolítica del fútbol.

Carles Viñas, doctor en Història Contemporània per la Universitat de Barcelona, membre del Grup de Recerca en Estats, Nacions i Sobiranies (GRENS) de la Universitat Pompeu Fabra i autor d'El mundo ultra. Los radicales del fútbol español

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dilluns 2 de maig de 2022 i finalitza 5 dies abans de l’inici del curs escollit.