Els Juliols 2021

Guerres locals, conflictes globals. Deu enfrontaments armats oblidats que han marcat la contemporaneïtat

Aquest curs ofereix una aproximació a deu guerres dels darrers dos segles (1800-2000) que, tot i ser conflictes nascuts en un àmbit local, van emmarcar-se en una dimensió global d'enfrontament entre diferents forces. Es tracta de guerres que, cadascuna en el seu moment i el seu lloc, van contribuir a definir l'època contemporània tal com la coneixem però que, no obstant això i malgrat la seva indiscutible rellevància, sovint van quedar marginades o eclipsades.

El curs, que tocarà diferents àmbits cronològics i geogràfics (la Xina de les guerres de l'opi, els Estats Units de l'expansió cap a l'oest, la URSS d'Stalin o l'Afganistan dels talibans), vol rescatar aquests conflictes i contextualitzar-los en el seu moment històric, i al mateix temps vol assenyalar-ne la perspectiva com a enfrontaments globals per poder entendre moltes de les dinàmiques que van guiar la construcció del nostre present.

1. La guerra d'hivern russofinlandesa (1939-1940)
2. Les guerres de l'opi (1839-1842 i 1856-1860)
3. La guerra de la independència d'Haití (1791-1804)
4. La guerra del Golf (1990-1991)
5. La guerra de la independència de Grècia (1821-1832)
6. Les guerres colonials italianes (1895-1936)
7. La guerra de l'Afganistan (2001)
8. La guerra civil de Rhodèsia (1964-1979)
9. Les guerres índies del Far West (1776-1890)
10. La primera guerra Carlina (1833-1840)

Alberto Pellegrini, professor del Departament d'Història i Arqueologia de la Universitat de Barcelona.

Paola Lo Cascio, professora del Departament d'Història i Arqueologia de la Universitat de Barcelona.

José Manuel Rúa, professor del Departament d'Història Econòmica, Institucions, Política i Economia Mundial de la Universitat de Barcelona.

Daniel Roig, professor del Departament d'Història i Arqueologia de la Universitat de Barcelona.

Òscar Monterde, professor del Departament d'Història Econòmica, Institucions, Política i Economia Mundial de la Universitat de Barcelona.

Perla Dayana Massó, periodista i doctoranda del Departament d'Història i Arqueologia de la Universitat de Barcelona.

• Període de preu reduït – (fins al 21 de maig de 2021)
    — Públic general: 182.00€
    — Col·lectius amb descompte: 157.00€

• Període de preu no reduït – (a partir del 22 de maig de 2021)
    — Públic general: 204.00€
    — Col·lectius amb descompte: 177.00€

• Subscriptors del TRESC (TR3SC9UB)

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dilluns 3 de maig de 2021 i finalitza 5 dies abans de l’inici del curs escollit.

Textos de l'antic Egipte: anatomia d'una civilització

Dates: 05/07/2021 - 15/07/2021
Horari: de 12 a 14 hores

Governants cruels i dones perilloses: llegendes negres de l'antiguitat