Els Juliols 2021

Governants cruels i dones perilloses: llegendes negres de l'antiguitat

Qui no ha sentit a parlar dels excèntrics emperadors romans o de les conspiracions bizantines? Són certes les històries d'assassinats, luxúria i depravació que han arribat als nostres dies o són visions exagerades i interessades? Aquest curs pretén analitzar una sèrie de personatges cèlebres (històrics i fins i tot mítics) i com la tradició ha recollit o tergiversat les seves figures.

La perspectiva de gènere tindrà un paper important al llarg de les sessions. Així, descobrirem si la brutalitat era una característica de la llegenda negra dels governants masculins, i veurem que les dones de l'elit sempre eren criticades per una manca de «virtuts» estereotípicament femenines.

Així, al llarg de les sessions parlarem de la vida i la fama de famosos emperadors romans com ara Calígula, Neró o Julià l'Apòstata, també de personatges demonitzats per la tradició bíblica com Herodes, i de dones cèlebres com Agripina, mare de Neró, l'emperadriu Teodora o Helena de Troia, capaç d'arrossegar els homes a la mort. De Grècia, sinònim de democràcia, parlarem no obstant dels seus tirans, i per acabar allunyarem encara més les fronteres per parlar del rei accadi Naram-Sin i dels faraons, reis d'Egipte, terra d'esclavitud.

1. Calígula: demència, supervivència o incompetència?
2. Neró: les conseqüències d'una forma política de govern imperfecte
3. Agripina: ambició masculina i traïció femenina
4. Faraó, el poder absolut: piràmides, esclavitud i conspiracions reials a l'antic Egipte
5. Tirans perversos a la Grècia antiga: entre la realitat i la propaganda
6. Naram-Sin, un déu accadi entre els homes
7. Herodes el Gran: l'assassí, la víctima
8. La dona per qui salparen tantes naus i tants valents moriren: Helena de Troia, la culpable innocent
9. Els sobirans perseguidors del cristianisme: de Dioclecià a Julià l'Apòstata
10. L'emperadriu Teodora, de meuca a santa: tirania femenina a la cort de Justinià

Ignasi Xavier Adiego, director de l'Institut del Pròxim Orient Antic i catedràtic del Departament de Filologia Clàssica, Romànica i Semítica de la Universitat de Barcelona

Marc Mayer, catedràtic del Departament de Filologia Clàssica, Romànica i Semítica de la Universitat de Barcelona

Agnès Garcia, professora del Departament de Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana de la Universitat Autònoma de Barcelona i membre de l'Institut del Pròxim Orient Antic

Montserrat Camps, professora del Departament de Filologia Clàssica, Romànica i Semítica de la Universitat de Barcelona

Montserrat Reig, professora de secundària i investigadora adscrita de l'Institut Català d'Arqueologia Clàssica

Jordi Vidal, professor Departament de Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana de la Universitat Autònoma de Barcelona i membre de l'Institut del Pròxim Orient Antic de la Universitat de Barcelona

Adelina Millet, responsable acadèmica de l'Institut del Pròxim Orient Antic i professora del Departament de Filologia Clàssica, Romànica i Semítica de la Universitat de Barcelona

Susana Soler, investigadora del Departament de Filologia Clàssica, Romànica i Semítica de la Universitat de Barcelona i membre de l'Institut del Pròxim Orient Antic

Ernest Marcos, professor i cap del Departament de Filologia Clàssica, Romànica i Semítica de la Universitat de Barcelona

Sergi Grau, investigador a l'Institut Català d'Arqueologia Clàssica i professor del Departament de Filologia Clàssica, Romànica i Semítica de la Universitat de Barcelona

• Període de preu reduït – (fins al 21 de maig de 2021)
    — Públic general: 182.00€
    — Col·lectius amb descompte: 157.00€

• Període de preu no reduït – (a partir del 22 de maig de 2021)
    — Públic general: 204.00€
    — Col·lectius amb descompte: 177.00€

• Subscriptors del TRESC (TR3SC9UB)

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dilluns 3 de maig de 2021 i finalitza 5 dies abans de l’inici del curs escollit.

Guerres locals, conflictes globals. Deu enfrontaments armats oblidats que han marcat la contemporaneïtat

Dates: 05/07/2021 - 09/07/2021
Horari: de 16 a 20.30 hores

L'aqüeducte de Segòvia. Dos mil anys d'història