Els Juliols 2022

La fi d'ETA: memòria, pau i política

El 20 d'octubre de 2011, ETA —sigles d'Euskadi Ta Askatasuna ('País Basc i llibertat')— comunicà el «cessament definitiu» de l'activitat armada. Concloïen, així, seixanta anys de violència que van marcar la història de la segona meitat del segle XX a Espanya. Succeïa tres dies després de la Conferència Internacional de Pau de Sant Sebastià al palau d'Aiete.

Aquest curs pretén fer un recorregut del que han suposat els darrers deu anys per al moviment abertzale i per a la política estatal. Què va suposar ETA al llarg dels seus seixanta anys d'història i com es recompon el panorama social i polític al País Basc i a la resta de l'Estat. Per això en farem amb una anàlisi històrica, amb protagonistes de tot el procés.

1. ETA i nosaltres. La relació entre l'organització i Catalunya: la fundació, la solidaritat antifranquista, els atacs terroristes, els camins de la pau.
2. Adéu a les armes. Nous Temps per actors vells. "Nabarralde", un subjecte cultural.
3. Memòria de les víctimes en la construcció del relat polític
4. Fi de la violència, pervivència del conflicte polític
5. Entrevista Alberto Spektorowski.

Antoni Segura Mas, professor del Departament d'Història i Arqueologia de la Universitat de Barcelona, autor d'Euskadi crònica d'una desesperança; coordinador de Mirades sobre Euskadi i codirector d'Hablemos de reconciliación. Un encuentro con víctimas del conflicto vasco.

Antoni Batista i Viladrich, periodista, professor de comunicació i autor de deu libres sobre el conflicte basc, l'últim dels quals ETA i nosaltres, codirector d'Hablemos de reconciliación. Un encuentro con víctimas del conflicto vasco.

Angel Rekalde Goikoetxea, doctor en ciències de la comunicació i sociòleg, director de Nabarralde Fundazioa, autor de diversos llibres, sobre el conflicte destaca la novel·la històrica Dorregarai, la casa torre.

Rosa Lluch Bramon, professora del Departament d'Història i Arqueologia de la Universitat de Barcelona.

Robert Manrique, víctima d'Hipercor i assessor de la unitat d'atenció i valoració a Afectats pel Terrorisme (UAVAT).

Alberto Spektorowski, professor de ciències polítiques a la Universitat de Tel Aviv i membre del Grup Internacional de Contacte sobre el conflicte basc.

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dilluns 2 de maig de 2022 i finalitza 5 dies abans de l’inici del curs escollit.

Història social del futbol

Duració: 20 hores    Llengua:
Horari: de 16 a 18 hores

Mapes: cultures i història

Duració: 20 hores    Llengua:
Horari: de 12 a 14 hores

Argentina: una història incòmoda