Els Juliols 2022

Desobediència civil: de Tolstoi i Gandhi a avui dia

L'any 1920 Gandhi va posar en marxa a l'Índia una campanya nacional de no cooperació amb Gran Bretanya que consistia a boicotejar els seus productes i renunciar a totes les distincions i ocupacions governamentals. Formava part d'una estratègia de resistència activa que Gandhi havia batejat com Satyagraha i que després traduiria a l'anglès utilitzant l'expressió "desobediència civil".Molts anys abans, en 1846, Henry David Thoreau havia estat empresonat en Concord, Massachusetts, per negar-se a pagar els impostos a la hisenda estatunidenca a causa de la guerra que el seu país va declarar a Mèxic i en protesta també contra el règim esclavista nord-americà. Arran de la seva experiència, Thoreau va escriure un assaig titulat "Resistència al Govern Civil", després rebatejat com a "Desobediència Civil".Tolstoi va ser influït pels textos de Thoreau; i del novel·lista rus la desobediència civil va arribar a Gandhi amb qui va mantenir una nodrida correspondència. I de l'Índia va viatjar als Estats Units, on Martin Luther King va dir en una ocasió: "Gandhi va ser per a mi una resplendor lluminosa, que em va obrir les portes d'un món nou".Un segle després, la desobediència civil continua sent una forma de protesta valentament practicada. Des del Moviment dels Sense Terra al Brasil fins als objectors de consciència a Israel; des de les plataformes antidesnonaments a Espanya fins als activistes democràtics a Hong Kong o els estudiants xilens que es colen al metro per protestar contra la pujada de les tarifes...

1. La desobediència civil a Thoreau
2. El problema de la justificació de la desobediència civil
3. Tolstoi i la no violència activa
4. Gandhi i la independència de l'Índia

José Antonio Estévez Araujo, professor del Departament de Dret Constitucional, Ciència Política i de l'Administració i Filosofia del Dret de la Universitat de Barcelona.

José Luis Gordillo, professor del Departament de Dret Constitucional, Ciència Política i de l'Administració i Filosofia del Dret de la Universitat de Barcelona.

Antonio Casado da Rocha, investigador permanent del Departament de Filosofia dels Valors i Antropologia Social de la Universitat del País Basc.

Pere Ortega, president del “Centre d'Estudis per la Pau J.M.Delàs”.

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dilluns 2 de maig de 2022 i finalitza 5 dies abans de l’inici del curs escollit.

Cooperació i desenvolupament

Duració: 8 hores    Llengua:
Dates: 15/07/2022 - 15/07/2022
Horari: de 9.30 a 14 i 16 a 20.30 hores
L'Hospitalet de Llobregat

Quin govern necessita la Barcelona dels cinc milions?

Dates: 11/07/2022 - 14/07/2022
Horari: de 16 a 18 hores

Està preparada la universitat per a l'estudiant digital?

Dates: 04/07/2022 - 05/07/2022
Horari: de 9.30 a 14 hores