El període de matrícula per aquesta edició ha finalitzat.

Els Juliols 2021

Charlie Parker, el bebop i el naixement del jazz modern

Amb motiu del centenari del naixement de Charlie Parker, fem una aproximació a la seva figura i el seu llegat, la vigència de la seva música i la seva generació, que van transformar la història del jazz.

Charlie Parker, Bird, és una de les figures capdavanteres de la història del jazz, que juntament amb altres músics del moment com ara Dizzy Gillespie, Thelonious Monk, Kenny Clarke, Max Roach, Bud Powell, Charlie Christian o Tadd Dameron, entre d'altres, van transformar el llenguatge del jazz amb el bebop, l'estil que obrí les portes del jazz modern.

Durant el curs analitzarem quina va ser l'aportació de Parker i la dels músics que van treballar amb ell, que van contribuir a aquesta renovació del llenguatge jazzístic, i també la dels qui van seguir la seva influència. Així mateix, analitzarem la vigència del seu llenguatge en els nostres dies.

1. El jazz dels anys trenta. El swing de Nova York i Kansas City. El jove Charlie Parker
2. Harlem, els clubs i les jam sessions. El bressol del bebop. Formació i característiques del nou estil. Charlie Christian
3. Charlie Parker i Dizzy Gillespie
4. El bebop s'expandeix: els clubs de Manhattan, el salt a Califòrnia i els grans concerts del Carnegie Hall (1945-1947)
5. Thelonious Monk
6. Altres músics del bebop i la seva evolució: Kenny Clarke, Max Roach, Bud Powell, Tadd Dameron, Don Byas, Miles Davis, Charles Mingus i Art Blakey, entre d'altres
7. Charlie Parker a Europa (1949-1950). El bebop a Europa
8. El quintet de Charlie Parker: els grans moments i el declivi
9. Els darrers anys de Charlie Parker
10. La influència de Charlie Parker i la vigència del seu llegat. John Coltrane, Ornette Coleman, Eric Dolphy, entre d'altres. Pervivència i evolució del bebop

Jaume Carbonell Guberna, professor del Departament d'Història de l'Art de la Universitat de Barcelona

• Subscriptors del TRESC (TR3SC9UB)

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dilluns 3 de maig de 2021 i finalitza 5 dies abans de l’inici del curs escollit.