El període de matrícula per aquesta edició ha finalitzat.

Els Juliols 2022

Assistència, epidèmies i hospitals a l'edat mitjana

En aquest curs proposem una mirada al passat medieval, amb una doble finalitat.

D'una banda, volem analitzar el concepte de salut i els col·lectius que estaven més exposats a les malalties, entre els quals hi havia, al capdavant, els pobres, les vídues i els nens expòsits. Per això, és fonamental conèixer les iniciatives que els governs municipals i territorials van impulsar per mitigar l'efecte dels brots epidèmics, en tota la seva dimensió, i també per gestionar el dia a dia dels pobres, els marginats i els passavolants que deambulaven per la ciutat. En aquest context, els metges, i també les dones, van tenir un paper clau.

D'altra banda, volem mostrar què eren, com funcionaven els hospitals i quins interessos s'amagaven rere la seva fundació. És important recordar que no eren institucions equivalents a les actuals, bàsicament perquè la curació no era la seva principal raó de ser, sinó una més. En realitat es tractava de complexos polifuncionals, sovint dotats d'una entitat arquitectònica i artística de gran rellevància.

1. El ric patrimoni artístic i arquitectònic dels hospitals a l'edat mitjana
2. Fer front a les epidèmies en temps medievals: espais d'atenció mèdica a la Corona d'Aragó
3. La representació de la salut, la malaltia, la pobresa i les epidèmies en l'art medieval
4. Més enllà de la pobresa: hospitals, magnificència i poder en el món medieval
5. Els hospitals de Mallorca en temps medievals com espais d'atenció mèdica
6. Polítiques de salubritat i salut pública en una ciutat medieval: el cas de Lleida
7. «Huir de la pestilencia con tres eles es prudencia: luego, lexos y luengo tiempo». El temor a les epidèmies i la seva relació amb la consolidació dels sabers mèdics
8. Clisteris, ungüents, lletovaris, xarops... remeis medievals per a persones i animals
9. En mans d'altres. La infància abandonada a la Barcelona del segle XV
10. L'hospital de la Santa Creu de Barcelona: l'esplendor de l'arquitectura hospitalària en la Catalunya gòtica

Antoni Conejo, professor del Departament d'Història de l'Art de la Universitat de Barcelona.

Carmel Ferragud, professor del Departament d'Història de la Ciència i Documentació de la Universitat de València.

Salvatore Merino, professor del Departament d'Història i Arqueologia de la Universitat de Barcelona

Josep Barceló, professor del Departament d'Infermeria de la Universitat Rovira i Virgili.

Pol Bridgewater, professor del Departament d'Història i Arqueologia de la Universitat de Barcelona.

Carles Vela, investigador de la Universitat de Barcelona.

Guillem Roca, tècnic del Museu de la Noguera (Balaguer).

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dilluns 2 de maig de 2022 i finalitza 5 dies abans de l’inici del curs escollit.