El període de matrícula per aquesta edició ha finalitzat.

Els Juliols 2021

L'aqüeducte de Segòvia. Dos mil anys d'història

Símbol de la Hispània romana

L'aqüeducte de Segòvia, símbol indiscutible de la ciutat i de la presència romana a Hispània, ens sorprèn encara avui. Tots recordem l'impressionant tram de 800 metres de longitud i 28 d'alçada amb què l'aqüeducte arriba a la ciutat. En realitat, però, es tracta d'una important obra d'enginyeria civil de 15 quilòmetres. La capacitat tècnica i constructiva dels romans es manifesta aquí de manera evident.

En aquest curs estudiarem el context polític i social en què es va construir l'aqüeducte, els diversos trams del seu recorregut i la inscripció monumental que glorifica el poder de Roma i que permet datar-lo, i veurem també altres aqüeductes d'Hispània com a paral·lels. A més, analitzarem els efectes que va tenir a nivell cultural i turístic el fet que l'aqüeducte s'inclogués a la llista del Patrimoni Mundial de la UNESCO, i finalment estudiarem la influència del monument en pintors i artistes de totes les èpoques.

1. Què és un aqüeducte romà?
2. Paral•lelismes: l'aqüeducte de Gades (Cadis)
3. Elits i vida urbana a la Hispània del segle I dC
4. Paral•lelismes: l'aqüeducte d'Uxama (Sòria)
5. L'aqüeducte de Segòvia (I)
6. L'aqüeducte de Segòvia (II)
7. L'aqüeducte de Segòvia (III)
8. Aquam restituerunt: la inscripció de l'aqüeducte de Segòvia
9. L'aqüeducte de Segòvia en el marc de la Convenció per a la Protecció del Patrimoni Mundial, Cultural i Natural de la UNESCO
10. L'aqüeducte de Segòvia: art i mite de l'època medieval al segle XX

Lázaro Lagóstena, catedràtic d'Història Antiga de la Universitat de Cadis.

Víctor Revilla, professor d'Història Antiga de la Universitat de Barcelona.

Jordi Pérez, investigador del Departament d'Història i Història de l'Art de la Universitat de Girona.

Marisol Madrid, professora de la Secció de Prehistòria i Arqueologia de la Universitat de Barcelona.

Lluís Pons, professor d'Història Antiga de la Universitat de Barcelona.

Jordi Tresserras, president d'ICOMOS Espanya.

Charo Rovira, bibliotecària del Institute of Classical Studies Library (Regne Unit)

• Subscriptors del TRESC (TR3SC9UB)

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dilluns 3 de maig de 2021 i finalitza 5 dies abans de l’inici del curs escollit.