Els Juliols 2022

L'aqüeducte de Segòvia: dos mil anys d'història

Símbol de la Hispania romana

L'aqüeducte de Segòvia, símbol indiscutible de la ciutat i de la presència romana a Hispània, encara ens sorprèn avui. Tots restem bocabadats davant l'impressionant tram de 800 metres de longitud i 28 metres d'alçada amb què l'aqüeducte arriba a la ciutat. En realitat, però, es tracta d'una important obra d'enginyeria civil de 15 quilòmetres. La capacitat tècnica i constructiva dels romans s'hi manifesta, doncs, de manera evident.

En aquest curs estudiarem el context polític i social en què es va construir l'aqüeducte, el compararem amb altres aqüeductes d'Hispània, veurem els diversos trams del seu recorregut i analitzarem la inscripció monumental que glorifica el poder de Roma i que permet datar-lo. A més, veurem quins efectes va tenir a nivell cultural i turístic el fet que s'inclogués a la llista de Patrimoni Mundial de la UNESCO, i finalment estudiarem la influència del monument en pintors i artistes de totes les èpoques.

1. Què és un aqüeducte romà?
2. Paral·lelismes: l'aqüeducte de Gades (Cadis)
3. Elits i vida urbana a la Hispania del segle I dC
4. Paral·lelismes: l'aqüeducte d'Uxama (Sòria)
5. L'aqüeducte de Segòvia (I)
6. L'aqüeducte de Segòvia (II)
7. L'aqüeducte de Segòvia (III)
8. «Aquam restituerunt»: la inscripció de l'aqüeducte de Segòvia
9. L'aqüeducte de Segòvia en el marc de la Convenció per a la Protecció del Patrimoni Mundial Cultural i Natural de la UNESCO
10. L'aqüeducte de Segòvia: art i mite de l'època medieval al segle XX

Lázaro Lagóstena, catedràtic d'Història Antiga a la Universitat de Cadis.

Oriol Olesti, professor d'Història Antiga a la Universitat Autònoma de Barcelona.

Jordi Pérez, investigador postdoctoral a la Universitat de Girona.

Marisol Madrid, professora d'Arqueologia a la Universitat de Barcelona.

Lluís Pons, professor d'Història Antiga a la Universitat de Barcelona.

Jordi Tresserras, President d'ICOMOS Espanya.

Charo Rovira, bibliotecària de l'Institute of Classical Studies Library de Londres.

• Període de preu reduït – (fins al 20 de maig de 2022)
    — Públic general: 182.00€
    — Col·lectius amb descompte: 157.00€

• Període de preu no reduït – (a partir del 21 de maig de 2022)
    — Públic general: 204.00€
    — Col·lectius amb descompte: 177.00€

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dilluns 2 de maig de 2022 i finalitza 5 dies abans de l’inici del curs escollit.

La fi d'ETA: memòria, pau i política

Duració: 8 hores    Llengua:
Dates: 04/07/2022 - 07/07/2022
Horari: de 12 a 14 hores

La ruta de la seda: una història amb dos mil anys de tradició

Duració: 20 hores    Llengua:
Dates: 04/07/2022 - 15/07/2022

Mapes: cultures i història

Duració: 20 hores    Llengua:
Dates: 04/07/2022 - 15/07/2022