La matrícula per aquest curs està tancada.

Reptes del municipalisme en la defensa i implementació de drets socials

Deu anys després de l'inici d'una crisi que persisteix, els ajuntaments tot just comencen a recuperar un cert grau de capacitat d'intervenció en el seu entorn. Quins són els reptes que afronten els ajuntaments el 2019? Quines propostes i claus cal conèixer per abordar aquests reptes amb garanties? Com poden els municipis ser institucions encara més eficaces davant de les conseqüències de la desigualtat?

1. De la gestió institucional a l'aposta municipalista per la transformació social: la construcció de la ciutat democràtica i solidària. Recuperació de sobiranies i de les polítiques d'apoderament col·lectiu ciutadà
2. Models de gestió de serveis públics. Límits i marges de l'externalització de serveis en un marc d'oligopolis: les clàusules socials i ambientals. La gestió pública directa sota criteris de transparència, democràcia i bé comú: les municipalitzacions. L'escletxa de la gestió publicocomunitària
3. L'espai públic en disputa. Usos i convivència en l'espai públic com a escenari del conflicte social urbà
4. Feminisme des dels municipis: aproximació transversal a un viratge feminista de les polítiques locals
5. El paper de l'economia social i solidària en la construcció de ciutats cooperatives
6. Radiografia de l'exclusió i la vulnerabilitat avui. Balanç i propostes de marcs d'intervenció
7. El dret a l'habitatge en un context de mercat especulatiu. Actors, marcs legals i estratègies per a les bombolles que venen. Respostes i recursos per avançar en la protecció del dret a l'habitatge
8. Del boom de la construcció al planejament racional al servei del benestar col·lectiu. L'urbanisme al servei de ciutats humanes
9. Policia local i seguretat pública, models de proximitat
10. Polítiques locals de gestió de residus i polítiques de fiscalitat ambiental a l'escala local

Coordinadors:

Quim Arrufat, tècnic de recerca de l'Observatori DESC (Drets Econòmics, Socials i Culturals) i professor associat de Ciència Política a la Universitat de Barcelona.

Irene Escorihuela, jurista, politòloga, directora de l'Observatori DESC.

Ernest Gutiérrez, tècnic de recerca de l'Observatori DESC, llicenciat en Ciència Política i màster en Participació i Desenvolupament Sostenible per la Universitat Autònoma de Barcelona i màster en Sociologia Jurídica per la Universitat de Barcelona.

Manuel Delgado, doctor en Antropologia i professor de la Universitat de Barcelona.

Ivan Miró, cooperativista, membre de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya.

Joan Uribe, gerent del Consorci de Serveis Socials de Barcelona.

Lucía Delgado, tècnica de l'àrea de dret a l'habitatge de l'Observatori DESC.

Irene Escorihuela, jurista, politòloga, directora de l'Observatori DESC.

Júlia Trias, politòloga, experta en migracions i refugiats, assessora del Comissionat de Seguretat de l'Ajuntament de Barcelona.

Ignasi Puig, doctor en Ciències Ambientals i cap de projectes Fundació ENT.

Per poder beneficiar-te de qualsevol descompte, aquest s'haurà d'acreditar degudament abans de l'inici del curs. Un cop iniciat el curs, cap descompte serà aplicat.

• Subscriptors del Club Vanguardia (SLV89U9B)

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dijous 2 de maig i finalitza el mateix dia de l’inici del curs escollit.

A través d’Internet clicant el botó Matrícula en la fitxa de cada curs o en persona en una de les diverses seus de l’Àrea de Formació Complementària.

Les persones matriculades als cursos podran exercir el seu dret de desistiment durant un període de 14 dies naturals comptats a partir de la data de la matrícula.

El dret de desistiment no serà aplicable si el curs ha iniciat o si ha estat executat, de conformitat amb el que estableix l'art. 103. a) de la Llei 3/2014, de 27 de març, per la qual es modifica el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2007, del 16 de novembre.

Per sol·licitar el desistiment, cal omplir i enviar el formulari de desistiment.

Si hi ha una causa degudament justificada per motius acadèmics, laborals, de malaltia o d’altres, es pot sol·licitar l’anul·lació de la matrícula mitjançant un missatge de correu electrònic. El termini per presentar la sol·licitud d’anul·lació de matrícula és de set dies naturals abans de l’inici del curs matriculat. La sol·licitud d’anul·lació serà resolta per la Direcció de l’AFC.

Els Juliols es reserva el dret d’anul·lar un curs si no arriba a un nombre mínim d’alumnes matriculats.

Nombre i quantitat dels ajuts: la Universitat de Barcelona, gràcies a la col·laboració d’Acciona, ha convocat 30 ajuts adreçats als seus estudiants de grau, màster o doctorat matriculats durant el curs 2018-2019. L’ajut consisteix en una subvenció de 74,50 euros per fer un curs d’Els Juliols de 20 hores.

• Matricular-se en un curs d’Els Juliols de 20 hores de durada, entre el 2 de maig i el 3 de juny.
  • Emplenar l’imprès normalitzat de sol·licitud que es facilita des de la unitat de Beques i Ajuts a l’Estudiant (Beques de col·laboració, Pavelló Rosa) i a la seu electrònica, i presentar l’imprès normalitzat en qualsevol registre de la UB del 2 de maig al 3 de juny de 2019.

Un cop finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, Beques i Ajuts de l’Estudiant publicarà la resolució de la convocatòria i tramitarà els ajuts corresponents.

Patrocini i col·laboració

Amb el suport de: