La matrícula per aquest curs està tancada.

Màrqueting de gènere

Una altra mena d'opressió

La sèrie Mad Men retratava el món de la publicitat dels anys seixanta. Guardonada per diverses acadèmies, aquesta ficció televisiva feia un retrat sobri, cru i efectiu d'una societat molt masclista i masculina en què la dona no només havia de comportar-se d'una determinada manera, sinó que també havia d'ocupar només certs llocs de treball. Tanmateix, l'èxit de la sèrie es va deure al que podria semblar anecdòtic: la publicitat.

Avui dia la publicitat, que encara és el mitjà amb què la globalització i el teixit empresarial comuniquen els seus productes, s'ha transformat en la nova koiné del món, plena d'estereotips, prejudicis i clixés on encara continuen arrelats molts codis de l'Antic Règim. En aquest curs ens plantegem: la publicitat és encara avui un mitjà masclista?, els missatges publicitaris encara són promotors d'estructures masclistes?, hi ha publicitat per a homes i per a dones?, per què la publicitat insisteix en aquesta actitud?

1. Introducció: conceptes clau per desenvolupar una mirada feminista en la publicitat
2. Sessió inicial (Ajuntament de Cornellà)
3. Estigmatització classista de la dona de perifèria: una mirada feminista
4. Art feminista: intervencions crítiques en el discurs publicitari
5. «I'd like to buy the world a Coke»: les representacions de la diversitat de cossos i el blackwashing
6. La diversitat com a estratègia de màrqueting: l'apropiació de dissidències sexuals per part de la publicitat
7. Com es ven la literatura que circula? Claus per pensar en la construcció d'etiquetes identitàries des de la publicitat
8. Masculinitats en la publicitat: hegemonia i dissidència
9. Cossos (colonitzats) a la venda: la publicitat i la representació dels cossos al Pròxim Orient

Coordinadora:

Meritxell Joan Rodríguez, investigadora predoctoral en Cartografies Literàries de la Mediterrània al Departament de Filologia Clàssica, Romànica i Semítica de la Universitat de Barcelona.

Mireia Chavarria Casals, llicenciada en Comunicació Audiovisual per la Universitat Pompeu Fabra i en Llengua i Literatura Catalanes per la Universitat Oberta de Catalunya, amb especialització en Sociolingüística.

Magdalena de Santo i Duen Sacchi, equip d'artistes visuals, escriptores i performers, investigadores i docents, llicenciades en Filosofia i graduades en el Programa d'Estudis Independents del Museu d'Art Contemporani de Barcelona.

Aixa Drammeh, gestora cultural especialitzada en interculturalitat, llicenciada en Publicitat i Relacions Públiques i postgraduada en Societats Africanes per la Universitat Pompeu Fabra.

Valeria Dranovsky, fotògrafa professional per l'Escola de Fotografia Creativa Andy Goldstein (Argentina).

Hanan Jasim Khammas, investigadora predoctoral en Cartografies Literàries de la Mediterrània al Departament de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Arnau Roig Mora, doctor en Comunicació per la Universitat d'Illinois i professor associat als departaments de Publicitat i de Traducció de la Universitat Pompeu Fabra i al de Filologia Anglesa de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Valentina Stutzin, antropòloga social per la Universitat de Buenos Aires, fotògrafa i estudiant del màster de Teoria i Pràctica del Documental Creatiu de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Per poder beneficiar-te de qualsevol descompte, aquest s'haurà d'acreditar degudament abans de l'inici del curs. Un cop iniciat el curs, cap descompte serà aplicat.

• Subscriptors del Club Vanguardia (SLV89U9B)

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dijous 2 de maig i finalitza el mateix dia de l’inici del curs escollit.

A través d’Internet clicant el botó Matrícula en la fitxa de cada curs o en persona en una de les diverses seus de l’Àrea de Formació Complementària.

Les persones matriculades als cursos podran exercir el seu dret de desistiment durant un període de 14 dies naturals comptats a partir de la data de la matrícula.

El dret de desistiment no serà aplicable si el curs ha iniciat o si ha estat executat, de conformitat amb el que estableix l'art. 103. a) de la Llei 3/2014, de 27 de març, per la qual es modifica el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2007, del 16 de novembre.

Per sol·licitar el desistiment, cal omplir i enviar el formulari de desistiment.

Si hi ha una causa degudament justificada per motius acadèmics, laborals, de malaltia o d’altres, es pot sol·licitar l’anul·lació de la matrícula mitjançant un missatge de correu electrònic. El termini per presentar la sol·licitud d’anul·lació de matrícula és de set dies naturals abans de l’inici del curs matriculat. La sol·licitud d’anul·lació serà resolta per la Direcció de l’AFC.

Els Juliols es reserva el dret d’anul·lar un curs si no arriba a un nombre mínim d’alumnes matriculats.

Nombre i quantitat dels ajuts: la Universitat de Barcelona, gràcies a la col·laboració d’Acciona, ha convocat 30 ajuts adreçats als seus estudiants de grau, màster o doctorat matriculats durant el curs 2018-2019. L’ajut consisteix en una subvenció de 74,50 euros per fer un curs d’Els Juliols de 20 hores.

• Matricular-se en un curs d’Els Juliols de 20 hores de durada, entre el 2 de maig i el 3 de juny.
  • Emplenar l’imprès normalitzat de sol·licitud que es facilita des de la unitat de Beques i Ajuts a l’Estudiant (Beques de col·laboració, Pavelló Rosa) i a la seu electrònica, i presentar l’imprès normalitzat en qualsevol registre de la UB del 2 de maig al 3 de juny de 2019.

Un cop finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, Beques i Ajuts de l’Estudiant publicarà la resolució de la convocatòria i tramitarà els ajuts corresponents.

Patrocini i col·laboració

Amb el suport de: