El període de matrícula per aquesta edició ha finalitzat.

Filosofia i música: «(In)harmonies» en la història d'Europa

Un dels temes recurrents en la història de la filosofia és la reflexió sobre les arts i, en particular, sobre la música, l'art més etèria i conceptual de totes. La idea d'harmonia és segurament la que millor vincula les inquietuds de la recerca filosòfica i la recerca musical tant en el pla teòric com en el pràctic. L'harmonia és audible? Quina és la dimensió estètica de la matemàtica? Com captem la bellesa de la música, art eminentment temporal? Quins són els orígens i la genealogia de la musicoteràpia?

A més d'abordar aquest tipus de paradoxes o «(in)harmonies», el curs traça un recorregut singular per la història de les idees i de la cultura europees per entendre el paper de la música tant en el passat com en el present. Així mateix, es planteja quin és l'estatus de la música en l'àmbit del saber i quina és la consideració social del músic, ja que rarament han anat de la mà.

L'aproximació a aquestes qüestions és multidisciplinària. Les sessions es basen en una selecció de fonts històriques i d'audicions musicals, i inclouen música en viu.

1. De Pitàgores a Plató: la bellesa de l’harmonia
2. Mite, llenguatge i música en Plató i Aristòtil
3. Boeci i Agustí: els fonaments de la música medieval
4. Sons monàstics versus escolàstics: Hildegarda de Bingen
5. Marsilio Ficino i Robert Burton: música i malenconia al Renaixement
6. Les passions de l’ànima a través de la música barroca
7. «Sense música la vida seria un error», Friedrich Nietzsche
8. Temps i música: Jeanne Hersch i Vladimir Jankélévitx
9. La música en la indústria cultural, la visió de l’Escola de Frankfurt
10. 4'33'' d’ecologia mental. Desbordaments de la geofilosofia de Deleuze i Guattari

Coordinadors:

Georgina Rabassó, professora del Departament de Filosofia de la Universitat de Barcelona.

Rosa Rius Gatell, professora del Departament de Filosofia de la Universitat de Barcelona.

Carmen Pardo, professora del Departament d'Història de l'Art de la Universitat de Girona.

David Picó Sentelles, escriptor, guionista, músic i discjòquei.

Pau Matheu, investigador predoctoral del Departament de Filosofia de la Universitat de Barcelona

Xavier Blanch, professor del Departament de Música Antiga de l'Escola Superior de Música de Catalunya.

Per poder beneficiar-te de qualsevol descompte, aquest s'haurà d'acreditar degudament abans de l'inici del curs. Un cop iniciat el curs, cap descompte serà aplicat.

• Subscriptors del Club Vanguardia (SLV89U9B)

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dijous 2 de maig i finalitza el mateix dia de l’inici del curs escollit.

A través d’Internet clicant el botó Matrícula en la fitxa de cada curs o en persona en una de les diverses seus de l’Àrea de Formació Complementària.

Les persones matriculades als cursos podran exercir el seu dret de desistiment durant un període de 14 dies naturals comptats a partir de la data de la matrícula.

El dret de desistiment no serà aplicable si el curs ha iniciat o si ha estat executat, de conformitat amb el que estableix l'art. 103. a) de la Llei 3/2014, de 27 de març, per la qual es modifica el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2007, del 16 de novembre.

Per sol·licitar el desistiment, cal omplir i enviar el formulari de desistiment.

Si hi ha una causa degudament justificada per motius acadèmics, laborals, de malaltia o d’altres, es pot sol·licitar l’anul·lació de la matrícula mitjançant un missatge de correu electrònic. El termini per presentar la sol·licitud d’anul·lació de matrícula és de set dies naturals abans de l’inici del curs matriculat. La sol·licitud d’anul·lació serà resolta per la Direcció de l’AFC.

Els Juliols es reserva el dret d’anul·lar un curs si no arriba a un nombre mínim d’alumnes matriculats.

Nombre i quantitat dels ajuts: la Universitat de Barcelona, gràcies a la col·laboració d’Acciona, ha convocat 30 ajuts adreçats als seus estudiants de grau, màster o doctorat matriculats durant el curs 2018-2019. L’ajut consisteix en una subvenció de 74,50 euros per fer un curs d’Els Juliols de 20 hores.

• Matricular-se en un curs d’Els Juliols de 20 hores de durada, entre el 2 de maig i el 3 de juny.
  • Emplenar l’imprès normalitzat de sol·licitud que es facilita des de la unitat de Beques i Ajuts a l’Estudiant (Beques de col·laboració, Pavelló Rosa) i a la seu electrònica, i presentar l’imprès normalitzat en qualsevol registre de la UB del 2 de maig al 3 de juny de 2019.

Un cop finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, Beques i Ajuts de l’Estudiant publicarà la resolució de la convocatòria i tramitarà els ajuts corresponents.