La matrícula per aquest curs està tancada.

Cossos (im)possibles. Desmuntant l'imaginari sexual

Què és un cos? Què pot fer un cos? Quin paper té la corporalitat en les lluites feministes? Des dels estudis de gènere, s'ha emfatitzat la necessitat de concebre el cos com un autèntic camp de batalla. Vivim en un escenari polític que exerceix un control directe sobre els nostres cossos. Perquè els nostres cossos es reconeguin com a subjectes de drets, és necessari que s'ajustin als ideals estètics marcats per les identitats normatives. Aquests ideals, lluny de ser veritats biològiques, són ficcions polítiques que segueixen els mandats racistes, trànsfobs i heterosexistes del sistema colonial-patriarcal. Per tant, tenir un cos «normal» —o «normalitzat»— és imprescindible per ocupar una posició digna i segura dins d'aquest marc social.
Però què passa quan determinats cossos no encaixen en aquest imaginari polític? És realment possible encaixar en aquests ideals? Podem entendre els cossos «desencaixats», «anormals» o «impossibles» com a propostes d'insurrecció feminista? Seguint les veus de diferents teòrics i teòriques, artistes i activistes, aquest curs proposa un diàleg interseccional i transversal al voltant de la corporalitat, la sexualitat i el gènere. Amb l'objectiu de demostrar el caràcter construït de l'imaginari sexual, reflexionarem sobre la possibilitat de concebre el cos com a espai de resistència i aliança.

1. Cossos en resistència: com entendre el cos en les lluites feministes
2. Sessió de benvinguda de la Universitat d’Estiu de les Dones
3. Genealogies de resistència: “cuerpas” negres i dissidència sexual a l’Estat espanyol
4. Trànsit d’adults: del confort a la felicitat
5. Quan els òrgans no guarden silenci: representacions artístiques des del “regne de la malaltia”
6. Les parts de les Índies: petit museu il•lustrat sobre òrgans, pròtesis i fantasies corporals colonials
7. L'impossible cos gai anticolonial: representacions des del jurídic i el literari
8. Llegats presents: corporalitats feministes, desobediència i contra-hegemonia
9. El cos: error del sistema
10. Sessió de cloenda de la Universitat d’Estiu de les Dones

Coordinadora:

Amanda Mauri Riverola, investigadora i activista feminista.

Esther (Mayoko) Ortega, professora a Tufts-Skidmore Spain i activista afrofeminista a Conciencia-Afro.

Rosa Maria Maristany, co-fundadora i presidenta de l'associació Trans Baix Power Roses de Sant Feliu.

Meri Torras, professora del Departament de Filologia Espanyola a la Universitat Autònoma de Barcelona i directora del Grup de Recerca Cos i Textualitat.

Duen Sacchi, artista, investigador i escriptor transqueer.

Diego Falconí, advocat i professor de la Universitat Autònoma de Barcelona i de la Universidad San Francisco de Quito.

Leticia Sabsay, professora del Departament de Gènere de la London School of Economics and Political Science.

Lucía Egaña, artista, activista transfeminista i professora del Programa d'Estudis Independents del Museu d'Art Contemporani de Barcelona.

Amanda Mauri, investigadora i activista feminista.

Per poder beneficiar-te de qualsevol descompte, aquest s'haurà d'acreditar degudament abans de l'inici del curs. Un cop iniciat el curs, cap descompte serà aplicat.

• Subscriptors del Club Vanguardia (SLV89U9B)

La matrícula dels cursos s’obre a les 10 h del dijous 2 de maig i finalitza el mateix dia de l’inici del curs escollit.

A través d’Internet clicant el botó Matrícula en la fitxa de cada curs o en persona en una de les diverses seus de l’Àrea de Formació Complementària.

Les persones matriculades als cursos podran exercir el seu dret de desistiment durant un període de 14 dies naturals comptats a partir de la data de la matrícula.

El dret de desistiment no serà aplicable si el curs ha iniciat o si ha estat executat, de conformitat amb el que estableix l'art. 103. a) de la Llei 3/2014, de 27 de març, per la qual es modifica el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2007, del 16 de novembre.

Per sol·licitar el desistiment, cal omplir i enviar el formulari de desistiment.

Si hi ha una causa degudament justificada per motius acadèmics, laborals, de malaltia o d’altres, es pot sol·licitar l’anul·lació de la matrícula mitjançant un missatge de correu electrònic. El termini per presentar la sol·licitud d’anul·lació de matrícula és de set dies naturals abans de l’inici del curs matriculat. La sol·licitud d’anul·lació serà resolta per la Direcció de l’AFC.

Els Juliols es reserva el dret d’anul·lar un curs si no arriba a un nombre mínim d’alumnes matriculats.

Nombre i quantitat dels ajuts: la Universitat de Barcelona, gràcies a la col·laboració d’Acciona, ha convocat 30 ajuts adreçats als seus estudiants de grau, màster o doctorat matriculats durant el curs 2018-2019. L’ajut consisteix en una subvenció de 74,50 euros per fer un curs d’Els Juliols de 20 hores.

• Matricular-se en un curs d’Els Juliols de 20 hores de durada, entre el 2 de maig i el 3 de juny.
  • Emplenar l’imprès normalitzat de sol·licitud que es facilita des de la unitat de Beques i Ajuts a l’Estudiant (Beques de col·laboració, Pavelló Rosa) i a la seu electrònica, i presentar l’imprès normalitzat en qualsevol registre de la UB del 2 de maig al 3 de juny de 2019.

Un cop finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, Beques i Ajuts de l’Estudiant publicarà la resolució de la convocatòria i tramitarà els ajuts corresponents.

Patrocini i col·laboració

Amb el suport de: